Photo’s: Menghua Wu
Uma starts a new river is a series of reborn mythological paintings about origination, salvation and transformation. Norming and deforming of figures naturally emerge as experimental elements from my painting process.
My source of inspiration comes from fragmented Mongolian folklore I heard, or stories I had never been told. Somehow they found their way to my memory, in other words, my imagination. Maybe I just need those stories so much, that I have to tell them to myself.
By painting them, I want to give material form, back to those forgotten stories, a rebirth. Showing them in See Lab, I dream to find a kind space and celebrate those primordial images coming back to this world.
Now the question is, why do reborn Mongolian ancient myths matter? It is not about consigning the history of everything the past has brought, nor about making a new lie to hypnotise ourselves. It is about having access to an alternative world through a new river.
This alternative world originates from a lost civilisation protocol, which is not human centred nor man dominated. There are different ways of being, not only life or death, but existing in-between, existing in the metamorphosis, always staying in the becoming, always changing. Like the Mongolian heroine or Shaman who can alter her shape and store her soul in others.
The instinctive energy flow of this river has the power to unfold a world which was once real, leading us to where we come from, where time comes from.
———-
Uma begint een nieuwe rivier is een serie herboren mythologische schilderijen over ontstaan, verlossing en transformatie. Het normeren en vervormen van figuren komt vanzelfsprekend naar voren als experimentele elementen uit het schilderproces.
Mijn inspiratie komt van gefragmenteerde Mongoolse folklore die ik heb gehoord of verhalen die ik nooit heb gehoord. Op de een of andere manier vonden zij hun weg naar mijn geheugen, met andere woorden, mijn verbeelding. Misschien heb ik die verhalen gewoon zo hard nodig, dat ik ze mezelf moet vertellen.
Door ze te schilderen wil ik materiaal vorm geven aan die vergeten verhalen - een wedergeboorte. Exposerend in See Lab, droom ik ervan een vriendelijke ruimte te vinden om die oerbeelden te vieren die naar deze wereld terugkeren.
Nu is de vraag: waarom zijn herboren Mongoolse oude mythes van belang? Het gaat er niet om dat alles uit het verleden de geschiedenis heeft voortgebracht, noch om zelf een nieuwe leugen tegen hypnose te bedenken. Het gaat erom dat we via een nieuwe rivier toegang hebben tot een alternatieve wereld.
Deze alternatieve wereld is ontstaan uit een verloren beschavingsprotocol, dat niet op de mens gericht is en niet door de man wordt gedomineerd. Er zijn verschillende manieren van zijn, niet alleen leven of dood, maar er tussenin bestaand, bestaand in de metamorfose, altijd in het worden, altijd aan het veranderen. Zoals de Mongoolse heldin of sjamaan die haar vormen kunnen veranderen en hun ziel in anderen opslaan.
De instinctieve energiestroom van deze rivier heeft de kracht om een wereld te ontvouwen die eens echt was, ons leiden naar waar we vandaan komen, waar tijd vandaan komt.